Csúszik az út? Kapcsolj feljebb!Forrás: Total Car
Utolsó módosítás: 2010-02-12 19:14:34 Nyomtatás - Hír webcíme: www.biharlap.hu/hir/2502
Címkék: Bihari hírek, közlekedés, tél, vezetés, csúszós út
Nehezebb csúszós úton vezetni, mint szárazon, de azért nem lehetetlen. Kattintson néhány jó tanácsért!

Kemény telünk van, ráadásul nem csupán hideg, de csapadékos is. Sok a hó, csúsznak az utak, mi pedig sokat bénázunk, pedig általában van megoldás.


#1. szabály: vegyél téli gumit!

Csúszkálunk, mint disznó a jégen. Nem is lehet másképp. Csodák nincsenek, sajnos a legmárkásabb, leghájtekebb téli gumival sem lehet megszegni bizonyos fizikai törvényeket. A téli gumi nem csodaszer, de a túléléshez alapkövetelmény, komoly hóban enélkül semmi esélyünk nincsen.

 

#2. szabály: ha fékezni kell, taposs bele!

A fékezésrõl nem sokat mondhatok, menjünk lassabban, mint szoktunk, és fékezzünk sokkal hamarabb, ha lehetséges. Ha baj van, és hirtelen kell megállnunk, úgyis a gumikon és az ABS-en fog múlni, nem azon a pár tizedmásodpercen, amennyivel valaki gyorsabban vagy lassabban reagál a vészhelyzetre.

 

#3. szabály: iktasd ki a kipörgésgátlót!

Ha nem megállni, hanem történetesen haladni szeretnénk, bonyolódik a helyzet. A kerekek folyton elforognak, ahelyett, hogy a kocsit hajtanák. Kellemetlen jelenség, pláne emelkedõn. A kipörgésgátlók nem jelentenek megoldást a helyzetre, hiszen elveszik a gázt, vagyis ilyenkor jobb, ha mellõzzük az elektronikát, mi adagoljuk a gázt és hagyjuk, hogy a kerekek nem nagyon, de egy kicsit kipörögjenek. (Ha már haladunk, 30-40 km/h-s sebességtõl kapcsoljuk vissza az elektronikát, ha nem kapcsol vissza magától)

 

#4. szabály: kapcsolj feljebb!

A kipörgésgátló tehát nem segít rajtunk, van azonban egy igen hatékony fegyverünk. Ha azt szeretnénk, hogy a kecske is jól lakjon és a káposzta is megmaradjon, vagyis úgy szeretnénk gázt adni, hogy ne forogjanak el a kerekek, kapcsoljunk egy, esetleg két fokozattal feljebb a megszokottnál, tartsuk a motort 2500-as vagy akár 2000-es fordulat alatt, ha ez lehetséges, és van benne elég erõ így is.

Van az úgy, hogy az ember tudja a jó megoldást, mégsem alkalmazza. Nyilván mindenki észrevette már, hogy amikor egy zöldre váltó piros lámpánál kikanyarodik, általában semmi gond nincs a gyorsításnál, ha meleg van és száraz az aszfalt. Ha esett az esõ, már elõfordulhat, hogy elforognak a kerekek, ahogy a fordulatszámmérõ mutatója felfelé kúszik, hóban meg szinte értelmetlen ilyenkor gázt adni, annyira hamar bekövetkezik a jelenség, melyet jól ismerünk, a tudást mégsem fordítjuk a javunkra.

Fõleg hegymenetben látok sokakat szerencsétlenkedni. Izomból nyomják a gázpedált, ha nem megy a kocsi, és ezzel maguk alatt vágják a fát, hiszen – míg egy kevés kerékpörgetés a javunkra is válhat – ha nagyon pörög az a fránya kerék, egyáltalán nem hajt, csak a havat hányja szét. Véssék az eszükbe: ha nagyon csúszik az út, eleve jobb kettesbõl indulni, minél alacsonyabb a motor fordulatszáma, annál kisebb az esély rá, hogy megcsúsznak a hajtott kerekek. Ha már haladnak, akkor is tartsák az alacsony fordulatot, havas úton mindig legyen a váltó legalább egy fokozattal feljebb a megszokottnál.

 

#5. szabály: tarts nagyobb követési távolságot!

Akinek helyén a józan paraszti esze, itt befejezheti az olvasást, ami ez után következik, nem vezetési tanács, vagyis igen, de nem a vezetéstechnikával kapcsolatos. Ha történetesen felfelé halad konvojban, és meg kell állnia, tartson nagyobb követési távolságot, ha ugyanis az ön elõtt álló sofõr nem olvasta ezt a cikket, és egyesben, nagy gázon akar elindulni felfelé, szerencsétlenkedés közben jó eséllyel vissza fog csúszni egyenesen az ön kocsijába. A nagyobb követési távolság persze nem csak itt, minden szituációban jól jöhet, ne feledjék, csúszós úton sokszorosára nõ a féktáv.

 

#6. szabály: mindig a lentrõl jövõnek van elsõbbsége!

A másik ökölszabály, hogy ha egy parkoló kocsi miatt nem férnek el ketten, vagy a hó miatt csak egy nyomban járható az út, mindig a fentrõl jövõ engedje útjára a lentrõl érkezõ autó sofõrjét, mindig õ álljon félre a nagy hóba, hiszen õ az, aki a gravitáció segítségével jó eséllyel el is tud indulni újra, a másik kocsinak valószínûleg esélye sem lesz, miután elveszítette a lendületét. Tudom, sokak számára mindez evidens, de ha csak néhányan megvilágosodtak, már az is nagy öröm. Nem csak nekem, mindenkinek, aki autót vezet.


#7. szabály: élvezd az élet apró örömeit!

Remélem, sokaknak segítettem, balesetmentes közlekedést és rövid, csapadékmentes telet kívánok mindenkinek!

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Véleménye van? Írja meg!