Utolsó módosítás: 2015-01-15 10:37:19 |
|
1 – 1,5 millió hordó olajjal többet termel a világgazdasági napi szinten, mint amit elfogyaszt, s ez a többlet nyomja lefelé az árakat – mondta Pintér András a Ma reggelben. Tovább esik az olajár, csökken az üzemanyagok ára. Pintér András elemzõ szerint nagy kérdés, meddig tart a folyamat. „Az olajpiac olyan, mint egy inga, amit meglöktek. Nagy kilengésekkel keresi az új egyensúlyi helyét az árfolyam, s egyelõre nem lehet látni, meddig csökkenhet a hordónkénti ár” – mondta az M1 reggeli mûsorában.
Az elemzõ szerint a gazdaság és a benzinár szempontjából nagy kérdés, hogy ha stabilabb helyzet alakul ki a nagy árfolyamesés után, akkor ez mennyire lesz tartós.
Az árfolyamesés a kínálati oldal miatt következett be. 1–1,5 millió hordó olajjal többet termel a világgazdasági napi szinten, mint amit elfogyaszt, s ez a többlet nyomja lefelé az árakat – mondta Pintér András. Hozzátette: sok kitermelõ országnak komoly problémával kell szembenéznie, ha tartósan ilyen alacsonyan marad az olaj ára. „Vannak olyan országok, melyek egy tartós alacsony olajárnál komoly gazdasági reformokra kényszerülnek” - nyilatkozta.
Pintér András úgy látja, az olajkitermelõ országok jelenleg egymást figyelik. Várják, ki lesz a leggyengébb láncszem, kinek fáj már annyira az olcsó olaj ára, hogy lépjen.
Magyarországon is megérezni az üzemanyagár-csökkenést. A magyar fogyasztás évente nagyjából 3 milliárd liter üzemanyagot használ, és 2014 volt az elsõ év, ahol csökkentést követõen növekedés indult meg. „Látszik, hogy a gazdasági növekedés újraindulásával és az alacsonyabb árak mellett többet fogyasztunk” – mondta Pintér András.
Az elemzõ kiemelte: a benzinkútnál fizetendõ literenkénti árat három tényezõ határozza meg. Egyrészt függ az olajártól, másrészt függ a forint árfolyamától, harmadrészt pedig az adótartalomtól.
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
|