2024. június 19. Szerda, Gyárfás, Zóra.
 
Autója van? Így változhatnak az adószabályok és elõírásokForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-05-08 11:53:30
Címkék: Bihari hírek
A parlament elé terjesztett javaslatcsomagban szerepel a roncsautóprogram, a legszennyezõbb autók importjának korlátozása, az áfacsalások visszaszorítása, az óratekerések kiszûrése, a feketén mûködõ autószervizek hátrányba hozása is.

Roncsautóprogram beindítása, a leginkább szennyezõ használt autók importjának korlátozása, az áfacsalások visszaszorítása, az óratekerések hatékonyabb kiszûrése, a feketén mûködõ autószervizek hátrányba hozása, a teherautók utáni vagyonszerzési illeték eltörlése és a robogók felrendszámozása is szerepel a parlament elé terjesztett iparági javaslatcsomagban. A használt motorolajat pedig még a hipermarketeknek is vissza kellene venniük. Ön melyikkel ért egyet?

Az új parlament tavaszi és õszi ülésszakára több, az autósokat, szervizeket, kereskedõket és importõröket érintõ, részben adózási ügyeket felölelõ témával is készült a Magyar Gépjármûimportõrök Egyesülete (MGE) és az Autós Nagykoalíció (ANK). A javaslatok egy része - alapvetõen a tavaszi ülésszak elé terjesztettek - teljesen kidolgozott, így elvileg csak a politikán múlik, hogy melléáll-e, míg másik részük még csak az iparági egyeztetések fázisánál jár.

Ötpontos csomag tavaszra

A legnagyobb esély a csomag 1. pontjában említett egységes központi jármûtörténeti adatbázis létrehozására mutatkozik Erdélyi Péter, az MGE elnöke szerint. Ennek elsõ lépése a kilométeróra-nyilvántartás bevezetése volt, célja pedig a feketegazdaság, a finanszírozási és biztosítási csalások elleni hatékony fellépés, valamint a használt gépjármûveket vásárlók számára egy olyan adatbázis létrehozása volt, amelyben megnézhetõ az adott jármû elõélete. Az adatbázis szerkezetét, tartalmát az ANK, az MGE és a Mabisz egyeztették és a jogalkotóval is egyeztetve készítették elõ. Ennek megvalósításától az államkassza 10-11 milliárd forint többletbevételre számíthat az MGE elnöke szerint.

Ide kapcsolódik az 5. pont, azaz a kilométeróra-állás nyilvántartásának fejlesztése. Erdélyi Péter szerint ez azt jelentené, hogy nem csak a tulajdonosváltáskor és a mûszaki vizsgán rögzítenék az óraállást, hanem a szervizlátogatásokkor is attól függetlenül, hogy idõszakos átvizsgálásról, karambolos javításról vagy egyéb javításról van szó. Ettõl azt remélik az elõterjesztõk, hogy a használtpiacon elõnybe hozza a legális szervizekben javított és ellenõrzött autókat illetve a fehéren mûködõ autójavítókat az illegális mûhelyekkel szemben, mert utóbbiak nem lennének jogosultak arra, hogy feltöltsék az óraállást az adatbázisba. Szintén a szürke zónában mûködõ szervizek ellen szól a 2. pont, amely a gépjármûjavítók egységes mûködési feltételrendszerét, a szervizek minõsítését alakítaná ki.

Kiszûrnék az áfacsalókat

Az egységes jármûtörténeti adatbázishoz hasonló nagyságrendû, 9-10 milliárd forint állami bevétellel kecsegtet az elõterjesztõk szerint az autóimporthoz köthetõ áfacsalások megszüntetése, azaz a 3. pont. Az MGE becslései szerint évente 3-4 ezer olyan használt autó kerül forgalomba Magyarországon, ami után nem fizetik be az áfát. A legális importõrök évek óta folyamatosan jelzik a problémát és a NAV is tud róla, de a jogalkotó az eddigi javaslatokat azzal utasította el, hogy azok EU-szabályt sértenének. Az új javaslatok Erdélyi szerint viszont kiküszöbölik ezt a problémát.

Az MGE és az ANK úgy oldaná meg a helyzetet, hogy a következõ három feltétel egyidejû teljesítését írná elõ az autóimportõrök számára:
Az importot végzõ cég kizárólag gépjármûbehozatallal és a hozzá tartozó regisztrációs tevékenységgel foglalkozhatna, mással nem, mégpedig azért, hogy az áfa útja követhetõ legyen, egyéb gazdasági tevékenység áfavonzatával ne lehessen összemosni.
Ezek a cégek havi áfabevallásra legyenek kötelezettek, így nagyobb adótartozással nem tudnának eltûnni.
Letét vagy bankgarancia formájában háromhavi áfabiztosítékkal kell, hogy rendelkezzenek.

Mindezeken felül javasolják azt is, hogy addig ne is lehessen forgalomba helyezni az adott gépjármûvet, amíg a fizetendõ áfa nincs rendezve. Átalakítanák a forgalomból való kivonás rendszerét is - ezzel a finanszírozási és biztosítási csalásokat, a fekete bontókat vennék célba.

Az õszi lépések már csökkentenék az adóbevételeket

A parlament õszi ülésszakára kétszer ekkora pakkal készült az MGE és az ANK. Az áfakörbe tartozó jármûtulajdonosok esetében 50-rõl 100 százalékra emelnék a javítási anyagköltség és a munkadíj áfájának visszaigényelhetõségét. Ez Erdélyi Péter szerint 230-240 ezer cégautót érint, a költségvetésnek pedig néhány milliárd forintjába kerülne.

Kiigazítanák, azaz csökkentenék a motorkerékpárok regisztrációs adóját, mert amikor az autók esetében a kormány mérsékelte ezt a közterhet, akkor a motoroké nem változott, így jelenleg vannak olyan, nem is túl nagy kétkerekûek, amelyek regadója nagyobb a személygépkocsikénál. Eltörölnék - a fuvarozók kívánságával összhangban - a tehergépjármûvek vagyonszerzési (átírási) illetékét mondván, hogy termelõeszközre "nem illik" ilyen adót kivetni.

Fékeznék a használtautóimportot

Környezetvédelmi kategóriához kötnék a használtautó-importot. Az MGE elnöke szerint a limit meghúzása az Euro-3-as besorolásnál a szociális szempontokat figyelembe véve is elfogadható volna. Ezzel a tinédzserkorú autók behozatalát nem korlátoznák túlzott mértékben, hiszen a legöregebb Euro-3-asok már 13 évesek, viszont a szennyezõbb Euro-1-es és Euro-2-es besorolású autók határainkon kívül maradnának. Szorgalmazzák, hogy állami támogatás járjon a tisztán elektromos és a plug in (azaz konnektorból is tölthetõ) hibridek forgalmazására, üzemeltetésére. A robogók azonosítását is megoldanák, ha nem is rendszámmal - mert az drága -, de legalább egy kötelezõ biztosítási plakettel.

Valamennyi forgalmazóra kiterjesztenék a veszélyes hulladékok kezelésével kapcsolatos elõírásokat. Ez konkrétan azt jelenti, hogy például azoknak a hipermarketeknek, amelyek forgalmaznak motorolajat, akkumulátort vagy gumiabroncsot, éppen úgy vissza kellene venniük a használt olajat, akkut és gumit, mint a szakkereskedõknek, szervizeknek. Ugyanez a helyzet az online kereskedelemmel is, de - vallotta be Erdélyi - egyelõre ötlet sincs arra, hogy náluk ezt hogyan lehetne megoldani.

El szeretnék érni azt is, hogy a gyártók és forgalmazók alkalmazottai és közvetlen rokonaik valóban tudjanak kedvezményes áron autót venni. Jelenleg ugyanis az a helyzet, hogy csak a mindenki számára érvényes akciós árat érhetik el, ellenkezõ esetben a kedvezményes ár és a listaár közötti különbözet után szja-t kell fizetniük.

Roncs- és zöldálmok

A távolabbi elképzelések között szerepelnek még az elmúlt években már többször - igaz, a megvalósítás érdemi esélye nélkül - megpendített roncsautóprogram-tervek is. Erdélyi Péter szerint e témában még tartanak az iparági egyeztetések, így még arról sem született döntés, hogy a nyugat-európai vagy a román modell volna-e követendõ.

Szintén itt szerepel az a törekvés, hogy a gépjármûvekhez kapcsolódó adóbevételek - mint amilyen jelenleg a regisztrációs adó - a károsanyag-kibocsátástól és a használat intenzitásától függjenek, vagyis más terhet fizetne az, aki évente háromezer kilométert tesz meg az autójával, és mást az, aki harmincezret.

Ha újra vissza lehetne igényelni a zárt kabinos kishaszonjármûvek után az áfát, az elsõsorban az építõipari, mezõgazdasági, illetve minden olyan vállalkozásnak volna kedvezõ, amely egyazon jármûvet használ felváltva anyagok és a dolgozók szállítására.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!